Search
Close this search box.

علت کبودی ساق پا چیست؟

کبودی، اتفاقی غیر عادی نیست و بسیاری از ما بنا به دلایلی آن را تجربه می کنیم. این امر ممکن است باعث نگرانی و ترس برخی از افراد شود؛ حتی تا این حد که مجبور شوند برای به یاد آوردن دلیل کبودی به مغز خود فشار بیاورند!

باید بدانید که در زندگی خیلی از افراد کبودی بی دلیل رخ می دهد! در این مقاله ما در مورد کبودی ساق پا، علل احتمالی و نکات مربوط به آن صحبت خواهیم کرد.

علت کبودی ساق پا چیست؟

در این مطلب عواملی که باعث کبودی ساق پا می شوند را توضیح خواهیم داد.

افزایش سن

با افزایش سن، بنا به دلایلی مثل تحلیل چربی های بدن، پوست شما نازک تر می شود. بنابراین پوست لایه محافظ خود را از دست می دهد. به همین دلیل است که افراد مسن راحت تر از افراد جوان کبود می شوند! همچنین، مدت زمان بهبود کبودی ایجاد شده در این افراد طولانی تر بوده که سبب ادامه دار شدن کبودی روی بدن آنها می شود.

نقش افزایش سن در کبودی ساق پا

سابقه خانوادگی

در صورتی که اعضای خانواده شما بیش از سایرین مستعد کبودی هستند، احتمال ایجاد کبودی در شما بالاتر خواهد بود.

جنسیت

تحقیقات نشان داده اند که زنان بیش از مردان مستعد کبودی هستند..

کبودی ناشی از کمبود ویتامین

کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین K و ویتامین C می تواند منجر به ایجاد کبودی های غیر قابل توضیح در پا شوند.

اختلالات خونی و لخته شدن خون

برخی از اختلالات خونی مانند کمبود فاکتور V و مشکلات هموفیلی می توانند کبودی های مکرر و غیر قابل توضیحی روی پا ایجاد کنند.

سرطان ها

سرطان هایی که روی سلول های خونی تأثیر می گذارند در برخی موارد با کبودی های غیر قابل توضیح در ارتباط اند. از نمونه ی این سرطان ها می توان به مولتیپل میلوما اشاره کرد.

ارتباط سرطان با کبودی ساق پا

بیماری های کبدی:

بیماری های کبدی توانایی بدن برای تشکیل لخته خون و همچنین، پیشگیری از خونریزی را تحت تأثیر قرار می دهند.

بیماری های خود ایمنی:

کبودی های بی دلیل -در برخی موارد- ممکن است با بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس و آرتریت روماتوئید در ارتباط باشد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورت مواجهه با علائم زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • اگر بعد از گذشت یک یا دو هفته، هیچ گونه بهبودی در کبودی های خود مشاهده نکردید.
  • در صورتی که کبودی در یک ناحیه خاص تکرار می شود.
  • اگر بعد از مصرف دارو یا مکمل خاصی دچار این کبودی شده اید.
  • اگر کبودی شما به صورت مکرر و بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد.
  • در صورتی که کبودی شما جدی است و با زخم و برآمدگی همراه می باشد.

در حین بروز کبودی چه مواردی را مد نظر قرار دهیم؟

  • در صورتی که بیماری زمینه ای شما منجر به این کبودی شده است، باید سریعاً برای درمان این بیماری اقدام کنید. بهتر است تمامی توصیه ها و دستورالعمل های پزشک خود در این باره را جدی بگیرید!
بروز کبودی و مراجعه به پزشک
  • اگر کبودی شما ناشی از مصرف دارو یا مکمل خاصی است، با پزشک مشورت کنید. پزشک معمولآً بعد از بررسی شرایط شما می تواند داروی جایگزینی تجویز کرده، یا مصرف داروی فعلی را منع کند.
  • افرادی که به دلیل کمبود ویتامین دچار کبودی شده اند، بهتر است با مصرف مکمل، داشتن تغذیه مناسب یا درمان های دیگر مشکل خود را رفع کنند.
  • در برخی موارد، تزریق پلاکت یا تزریق خون می تواند یکی از گزینه های درمانی شما باشد. این درمان با تزریق مجدد عناصر لخته کننده سالم خون، به رفع مشکلات لخته شدن خون کمک می کند.
  • در صورتی که کبودی شما مدت زیادی است که ایجاد شده است، معمولاً کار خاصی از دستتان بر نمی آید. در موارد اینچنینی برای کاهش علائم می توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

برای پیشگیری از کبودی های بی دلیل چه کنیم؟ 

  • خانه ای که در آن زندگی می کنید بهتر است دارای نور کافی باشد، تا متوجه اشیاء و اجسام روی زمین شوید.
  • روی پله ها یا نواحی اطراف پله ها را شلوغ نکنید. مطمئن شوید که هیچ سیم یا جسم سختی سر راه شما قرار ندارد تا خطر زمین خوردن و برخورد ناگهانی با اجسام به حداقل برسد.
  • مبلمان خانه را طوری بچینید که آزادی حرکت داشته و بدون هیچ مانع خاصی عبور و مرور کنید. این امر به پیشگیری از ضربه خوردن و ایجاد کبودی کمک می کند.
پیشگیری از کبودی پا

سؤالات متداول در مورد کبودی بی دلیل

در این مطلب سوالات متفاوتی که در رابطه با کبودی های بی دلیل را پاسخ خواهیم داد.

علت ایجاد کبودی های بی دلیل روی دست چیست؟

دقیقاً مثل پاها، کبودی های غیر قابل توضیح در ناحیه دست نیز می تواند به دلیل ضربه خوردن یا مسائل ساده رخ دهد. اما در برخی موارد دلایلی جدی برای این مشکل وجود دارد. بنابراین، پزشک شما می تواند دلیل اصلی کبودی ها را تشخیص داده و در صورت لزوم، گزینه های درمانی مربوط به آن را به کار گیرد.

چه زمانی کبودی ها نگران کننده اند؟

کبودی های ایجاد شده روی نواحی مختلف بدن معمولاً مشکل جدی نیستند و اغلب آنها پس از مدتی خود به خود بهبود می یابند. با این وجود، برای برخی از کبودی ها باید به پزشک مراجعه کنید. اگر بیش از حد مستعد کبودی هستید و کبودی شما بعد از یک یا دو هفته بهبود پیدا نکرد، یا اگر به طور کلی فرد مضطربی هستید، بهترین راه مراجعه به پزشک می باشد.

آیا کمبود آهن می تواند منجر به ایجاد کبودی روی بدن شود؟

بله، کمبود آهن می تواند باعث کبودی های مکرر روی بدن شود. بدن برای داشتن سلول های خونی سالم به آهن نیاز دارد. زمانی که فاکتور آهن خون شما پایین تر از حد نرمال باشد، علاوه بر گلبولهای قرمز، پلاکت ها نیز دچار اختلال شده و پوست به راحتی کبود می شود.

جمع بندی

کبودی های بی دلیل همیشه خطرناک و نگران کننده نیستند. ممکن است شما بیش از سایرین مستعد کبودی باشید و به یاد داشتن همیشگی این مسأله امری دشوار است! اما به غیر از آن، دلایلی مثل ژنتیک، سن، بیماری ها و داروها نیز می توانند در ایجاد کبودی شما نقش داشته باشند.

بنابراین، در صورتی که شما یا یکی از اعضای خانواده تان به طور مکرر دچار کبودی  می شوید، مطمئن ترین راه مراجعه به پزشک است.

دکتر نادر افشاری متخصص واریس در تهران

فهرست مطالب